Doporučujeme také PRIMAVÝFUKY - nejlevnější výfuky na všechny typy aut

Nákupní košík

Košík je prázdný


Co je to filtr pevných částic?

Filtr pevných částic DPF/FAP  (anglicky diesel particulate filter, francouzky filtre a particules) je výrobci instalován u dieselových motorů již přes 10 let. Průkopníky byli Citroen/Peugeot.

Filtr pevných částic DPF je umístěn ve výfukovém systému v jeho přední části a stejně jako katalyzátor slouží k filtraci výfukových plynů a snížení vypouštěných karcinogenních částic, které jsou nebezpečné jak pro lidský organismus, tak i pro životní prostředí. Jde o keramickou vložku připomínající síto s velmi jemnými kanálky. Tyto kanálky do sebe zachycují jemné částice (saze). Díky tomu z výfuku nevychází kouř tak, jak to známe u starších dieselových vozidel.

Vznik těchto filtrů si vyžádaly neustále se zvyšující požadavky na hodnoty vypouštěných škodlivin.
Pro výrobce automobilů se jednalo o nejjednodušší a tím pádem také nejlevnější způsob jak tyto limity splnit. Za tyto filtry pevných částic DPF jsou vděčni především ekologové. U motoristů je reakce většinou opačná. Hlavním důvodem je, že filtry pevných částic DPF snižují výkon motoru, navyšují pořizovací cenu nového dieselového vozu a jako každá součástka „navíc" sebou nese další dodatečné náklady. Poruchy filtru pevných částic DPF jsou většinou poměrně finančně náročné.

Stejně jako u katalyzátorů je ke správné funkci zapotřebí co nejvyšší teploty výfukových plynů. Z tohoto důvodu se DPF filtry již neobjevují pod vozidlem, ale jsou umísťovány co nejblíže k motoru. V současné době vyrábí většina automobilek katalyzátor a DPF filtr v jednom celku. Toto je z důvodu ušetření místa v motorovém prostoru a využití menšího úniku tepla než u dvou samostatných dílů.

DPF filtry se dělí na dva základní typy.

SUCHÝ: DPF filtr pracuje bez použití močoviny.  Nevýhodou je, že tento typ filtrů potřebuje k regeneraci vyšší teplotu a delší dobu.

MOKRÝ: do DPF filtru je pro vyšší účinnost přidávána speciální močovina. Tato močovina usnadňuje dohořívání usazených sazí. Díky tomu se zkrátila doba potřebná pro regeneraci a již není vyžadována tak vysoká teplota.

Jak funguje regenerace? Během jízdy dochází ke dvěma typům regenerace.

PASIVNÍ REGENERACE: pasivní regenerace probíhá při dlouhodobější jízdě ve vyšších otáčkách motoru (např. při jízdě po dálnici). Teplota výfukových plynů dosahuje přibližně 400°C. Tím je dosaženo plynulého dohoření usazených sazí v DPF filtru.

AKTIVNÍ REGENERACE: před a za DPF filtrem jsou umístěna tlaková čidla, která snímají tlak výfukových plynů. V případě, že čidlo na konci DPF filtru nahlásí pokles tlaku, řídící jednotka uměle navýší teplotu výfukových plynů přibližně na 600-650°C a tím umožní dohoření usazených sazí.
Tato aktivní regenerace je vyvolávaná automaticky přibližně každých 500km pokud čidla nehlásí nízký pokles tlaku (neproběhla pasivní regenerace).

Životnost DPF filtru je většinou 100 000-120 000 km. V případě častých dlouhých jízd se nezřídka životnost prodlouží až na 200 000 km. Největším problémem životnosti DPF filtrů je tzv. městský syndrom. Tedy opakovaná jízda pouze na krátké vzdálenosti, která neumožní dokonalou regeneraci. Díky tomu saze nemohou dokonale vyhořet a DPF filtr se postupně zanese.