Doporučujeme také PRIMAVÝFUKY - nejlevnější výfuky na všechny typy aut

Nákupní košík

Košík je prázdný


Vážení zákazníci.

Děkujeme, že zvažujete koupi filtru pevných částic DPF od firmy JMJ, kterou v ČR zastupujeme.

Je však naší povinností Vás upozornit, že DPF filtr je jen sběrným uložištěm vyprodukovaných sazí dieselového motoru.

Celý systém vozů s DPF filtrem je velice složitý a pokud befungují všechny jeho části tak jak mají, může se stát, že se nový filtr rychle zanese a Vaše investice bude zbytečná.

Proto prosím věnujte pozornost níže uvedeným tipům, které Vám mohou ušetřit nemalé výdaje.

V drtivé většině případů je selhání, či zanesení DPF piuze důsledek jednoho, nebo více jiných problémů. Pokud tyto problémy nevyřešíte před výměnoou DPF, je velká pravděpodobnost, že se problém bude opakovat.

Před samotnou výměnou DPF filtru je nezbytné provést následující kontroly k vyloučení ostatních závad.

Krok 1 (vizuální kontrola):

-Zkontrolujte stav a fyzickou existenci vložky katalyzátoru před filtrem DPF (většinou je do katalyzátoru vidět). Velice často se stává, že keramická vložka katalyzátoru je poškozená, nebo úplně chybí (mohlo dojít k mechanickému-tepelnému poškození monolitu bloku, nebo jeho cílenému odstranění). Bez funkčního katalyzátoru NEMŮŽE DPF filtr fungovat !!! 
-Zkontrolujte stav obsahu nádržky aditiv DPF (pokud je aditivum používáno).
-Zkontrolujte těsnost sacího a výfukového potrubí v motorovém prostoru včetně okolí EGR ventilu.
-Zkontrolujte těsnost výfukového potrubí za motorem vč. turbodmychadla a katalyzátoru před DPF.
-Zkontrolujte stav hadiček senzorů diferenčního tlaku a jejich spojů.
-Zkontrolujte kabeláž a jejich spoje u všech sond, senzorů a čidel. Zda nejsou mechanicky poškozené, případně zda nedošlo k proniknutí vlhkosti do svorkovnic. 

Krok 2 (diagnostika řídící jednotky):

Před výměnou DPF, proveďte kompletní diagnostický test. Test by měl být proveden moderním diagnostickým zařízením, aby bylo možné odhalit všechny možné diagnostické chybové kódy (TDC) a vyloučit jiné příčiny před samotnou výměnou DPF. Tato kontrola všech částí uvedených níže je POVINNÁ!! V případě chyby některého z níže uvedených dílů, nebo v kombinaci těchto chyb může dojít  ke špatné funkce i nově vyměněného filtru DPF. V případě, že nebudou vyloučeny všechny možné vedlejší problémy, vystavujete se riziku neuznání případné reklamace v záruční lhůtě!!! V případě, že neprovedete test a neodhalíte případné vedlejší závady, může dojít po výměně nového filtru DPF k poškození dalších částí vozu (turbodmychadlo, EGR ventil, tlaková a teplotní čidla, katalyzátor před DPF). Tyto výpisy jsou nezbytnou součástí případného reklamačního řízení, bez jejich dodání nebude reklamace přijata!! Dále je nutné po namontování nového DPF filtru vynulovat v řídící jednotce hodnoty zanesení DPF filtru sazemi!!

V rámci kompletního diagnostického testu je třeba zkontrolovat:

-Míru zanesení DPF filtru v procentech, nebo gramech.
-Stav otevření ventilu pro regeneraci výfukových plynů EGR (Exhaust Gas Regenerace) a jeho změny (funkčnost) během testu.
-Teploty na všech teplotních čidlech a jejich změny během testu.
-Hodnota/hodnoty diferenčního tlaku a jejich změny během testu.
-Uložené diagnostické chybové kódy (DTC). Chybové kódy se mohou lišit dle výrobců automobilů.
-Počet ujetých kilometrů od poslední regenerace.
-Stav a funkčnost vstřikovacích trysek.
-Odezvy lambda sondy.
-Všechny neobvyklé informace z řídící jednotky vozu.

Pokud je DPF filtr zcela zanesen, proveďte nejprve „nucenou regeneraci" prostřednictvím diagnostického přístroje. Poté proveďte opětovně celý diagnostický test.

Při/po výměně DPF filtru je nutné provést následující kroky!

-Výměna nových lambda sond, čidel a vstřikovačů.
-Opětovná kontrola těsnosti celého výfukového systému.
-Kontrola zda nedošlo k prohození hadiček senzorů diferenčního tlaku.
-Kontrola zda jsou hadičky/trubky senzorů diferenčního tlaku plně průchozí. Doporučujeme profouknout stlačeným vzduchem.

ZDE jsme pro Vás připravili přehled těch nejběžnějších příčin selhánízanesení) DPF filtru.

1. Snímač diferenčního tlaku: U prvních modelů se měřil rozdíl diferenčního tlaku před a za DPF filtrem. Novější modely již měří pouze nárůst tlaku před DPF filtrem. Tento nárůst hlásí nutnost spuštění regenerace a pokles pak míru vyprázdnění DPF filtru po dokončení regenerace.

2. Teplota spalin: Teplotní čidla hlídají teploty na několika místech výfukové soustavy. Pokud výfuková soustava nedosáhne požadované teploty. Teplotní čidla hlídají start, průběh i konec regenerace. Pokud některé z čidel nefunguje, celý proces regenerace nemůže proběhnout v pořádku a dochází k rychlému zanesení DPF filtru.

3. Snímač turbodmychadla: Snímač turbodmychadla hlídá polohu a tlak na turbodmychadle. Pokud čidlo hlásí špatné hodnoty, dochází ke špatnému míhání palivové směsi a zvýšené produkci sazí, což vede k rychlému zanesení DPF filtru.

4. Snímač teploty motorového oleje a vody: Pokud nebudou čidla, nebo termostat fungovat, bude řídící jednotka dostávat špatné informace, bude si myslet, že motor nedosáhl minimální teploty a neovolí spustit regeneraci.

5. Katalyzátor: Funkční katalyzátor je pro úspěšnou aktivní regeneraci zcela zásadní. Katalyzátor, přesněji drahé kovy, které jsou v něm obsaženy, jsou spolu se žhavicími svíčkami jakými "podpalovači" zvýšeného množství paliva, které se používá ke zvýšení teploty nutné k regeneraci. Pokud katalyzátor není vůbec, případně je již "slabý", nedojde ke vznícení zvýšeného množství paliva a vyhoření usazených sazí! Navíc dochází ke zvýšenému vzniku sazí a rychlému zanesení DPF filtru. Při nájezdu přes 150 000 km, se doporučuje s DPF filtrem vyměnit také katalyzátor před DPF. Nové vozy již mají katalyzátor  a DPF v jednom obalu, aby byla zaručená výměna obou komponentů zároveň.

6. Váha vzduchu: Váha vzduchu dává informaci o množství nasávaného vzduchu. Řídící jednotka pak adekvátně podle této informace dávkuje palivo. Díky této optimalizaci se výrazně snižuje kouřivost (množství vyprodukovaných sazí). Zde je nutné důkladně zkontrolovat jakoukoli netěsnost, aby všechen nasávaný vzduch procházel POUZE přes váhu vzduchu.

7. Škrtící kalpka: Škrtící klapka je nutná pro zvýšení teploty nutné k regeneraci DPF. Funguje ve spolupráci s EGR ventilem (popis EGR samostatně níže). Zadrhávající se škrtící klapka znemožní úspěšný průběh regenerace!!

8. EGR ventil: EGR ventil vrací do spalovacího prostoru motoru s novou směsí také částečně spaliny z výfuku. Toto se děje za účelem snížení emisí oxidu dusíku. EGR ventil se během regenerace musí zcela uzavřít!! EGR ventil se často zanese usazeninami (karbonizací) a poté se začne zasekávat. Pokud by nedošlo k jeho úplnému uzavření, nárůst teploty nebude potřebný k regeneraci. Bez plně funkčního EGR ventilu nemůže úspěšně proběhnout regenerace!!

9. Žhavící svíčky: Aby mohla úspěšně proběhnout regenerace, je nezbytné, aby VŠECHNY žhavící svíčky byly plně funkční!! Jelikož právě žhavící svíčky jsou nutné k zvýšení teploty výfukových plynů, bez které opět nemůže dojít k úspěšné regeneraci. V případě potřeby měňte žhavící svíčky vždy VŠECHNY! Bez funkčních žhavících svíček nemůže úspěšně proběhnout regenerace!!

10. Vstřikovače paliva: Pokud vstřikovací trysky nefungují, tak jak mají, tedy špatně dávkují palivo, nerozprašují směs, ale pouze "ukapávají", způsobují značný nárůst sazí a tím rychle zanesení DPF filtru.

11. Lambda sonda, sondy: Lambda sonda kontroluje složení výfukových plynů. Hodnoty, které vysílá do řídící jednotky mají vliv na celý průběh spalování (poloha otevření EGR, množství nasávaného vzduchu, množství paliva atd.).

12. Turbodmychadlo a jeho sání: Pokud dochází, byť k částečnému úniku množství plnícího vzduchu, dochází k selhání procesu regenerace, zvýšené tvorbě sazí a rychlému zanesení DPF filtru. Dalším velkým problémem je průsak oleje z turbodmychadla do spalovacího prostoru a jeho spalování. Toto má za následek nárůst produkce sazí a opět rychlé zanesení DPF filtru.

13. Aditiva pro DPF a jejich dávkování: Je-li vozidlo vybaveno systémem přidávání dodatečných aditiv (jedná se především o vozy koncernu PSA (Citroen, Fiat, Peugeot), Ford a první modely vozů VW, musí být tyto aditiva pravidelně doplňována. Bez těchto aditiv, nebo v případě poruchy dávkování, nemůže dojít ke spuštění regenerace a DPF filtr se rychle zanese.

14. Motorové oleje pro DPF: Pokud budete používat olej nesprávné specifikace (není určen pro motory s DPF-není "bezpopelný"), bude docházet k extremnímu nárustu popela a velice rychlému zanesení DPF filtru. Je důrazně doporučeno (někteří výrobci to mají jako povinnost), abyste s novým DPF filtrem vyměnili také olejovou náplň včetně olejového filtru.

15. Nárůst hladiny motorového oleje: Pokud dochází k neúspěšným pokusům o regeneraci, dodatečné palivo se nespálí a přes pístní kruhy se dostává do olejové vany, kde naředí olejovou náplň. Tato náplň pak ztrácí svou mazací schopnost a hrozí trvalé poškození motoru!! V takovém případě je nutno olej urychleně vyměnit!!

16. Vzduchový filtr: Znečištěný vzduchový filtr brání dostatečnému průniku vzduchu. Tím se mění poměr palivo/vzduch a mění se složení palivové směsi na bohatší, než by měla být. Dochází k nedokonalému spalování, zvýšenému množství sazí a nadměrnému zanesení DPF filtru.

17. Startování: Pokud vůz nenastartuje pomocí baterky, vůz s DPF filtrem NIKDY neroztahujte!!!! Při roztahování se dostane nespálené palivo až do katalyzátoru/DPF filtru. Zde může dojít k dodatečnému vznícení paliva a hrozí trvalé poškození monolitu katalyzátoru/DPF filtru.

18. Jízdní styl a doba jízdy: Automobil není schopen regenerovat DPF filtr, pokud nedojde k potřebnému nárůstu teploty po potřebnou dobu. V případě krátkých jízd nedochází k regeneraci vůbec, nebo jen krátce a DPF filtr se opět zvýšeně zanáší. Proto automobil s DPF filtrem NEPODTÁČEJTE a alespoň občas jej „PROTÁHNĚTE"!! Lehce zvýšená spotřeba se Vám mnohonásobně vrátí v podobě fungujícího DPF filtru.

19. Stav paliva v nádrži: Některé vozy mají blokovanou regeneraci na určité množství paliva (až 1/4 objemu nádrže). pokud není v nádrži dost paliva, případně často jezdíte "na krev", nedochází ke spuštění regenerace a opět dochhází k rychlému zanesení DPF filtru.

20. Plně funkční ventilátory na chaldičích (sahara): Pokud tyto ventilátory nejsou plně funkční, nedovolí řídící jednotka spustit regeneraci, neboť má obavu, že to neuchladí. Všechny ventilátory (většinou jsou 2), musí být ve 100 % stavu a plně funkční.

21. AdBlue: Moderní vozy se již pro splnění velice přísných emisních limitů bez přídavného vstřikování močoviny AdBlue neobejdou.

Jak vidíte, dieselový motor se systémem DPF je od začátku složitá věc. S nárůstem emisních Euro norem se však s dieselových vozů stavá ještě více komplikované ústrojí, která nemůže fungovat, pokud do sebe nezapadají všechny kolečka. Proto prosím nepodceňujte údržbu vašeho plechového miláčka, dbejte především na pravidelnou výměnu motorového oleje. Doporučujeme ideálně co 10 tis. km, maximálně 15 tis km, nebo 1 rok. Tvrzení, že olej vydrží 30 tis km je holý nesmysl. Takový olej již nemá skoro žádnou mazací schopnost a ušetřené peníze mnohonásobně vynaložíte na opravy.